Nå Leser
Elektriske opplevelser

Det er ikke sikkert du kopierer Ellen Berg Ellingsen og Johan Ellingsen, men kanskje kan du finne inspirasjon i 3700 tilbakelagte kilometer på 10 dager, med 34 ladestopp. Så lenge vi alle må feriere i vårt eget land kan du kanskje bruke din egen hytte som utgangspunkt for en tur for å se mer av landet ditt. Ellen og Johan dro fra Enebakk 17. mai, kjørte til Lofoten og Vesterålen før de returnerte til Enebakk 10 dager senere.

«Nå eller aldri»! sa jeg dagen før grunnlovsdagen: Skal vi greie en elektrisk ekspedisjon til Lofoten, må det bli nå! Ingen turister og ingen kø på ladestasjonene. YR meldte snøbyger og flere meter snø i Tromsø så det ble et raskt dekkskifte tilbake til vinterdekkene. Rekkeviddeangsten er vi for lengst blitt kvitt, så med god hjelp av ladeappene (ladestasjoner.no og elbilforeningen.no) og Google map var det enkelt å finne stedene hvor det var ladestasjoner. Men å finne dem på helt ukjente steder – er verre, selv med Google.

 

Kunne de rette ansvarlige bare være flinkere til å skilte ladestasjonene så hadde det vært enklere å finne dem, de er gjerne godt gjemt på baksiden av et bygg. Noen våkne forretningsfolk har heldigvis skjønt at lading = kaffestopp/handling. Det etableres stadig vekk nye ladestasjoner, og det er ikke alltid samsvar mellom appene om tilgjengelige ladere, sjekk derfor flere.

Ladeappene skal også opplyse om teknisk stand og type lading på ladestasjonen, sjekk det nøye underveis! For å bruke ventetiden på ladestasjonene bedre, endte vi også opp med å varme middagsmat med gassblusset på en ladestasjon, lagre den på termos og innta en enkel middag på neste ladestopp.

 

E6 nordover fra Oslo har rikelig med ladestasjoner, men det er viktig å være oppmerksom på alt som reduserer batterikapasiteten du har til disposisjon inntil neste lading. Alt fra stor fart, motvind, mye bakker, tung last og lav temperatur reduserer rekkevidden, så sørg for å ha marginene på din side. Kjører du over 95km/t, sluker bilen strøm. Og så var det varmeapparatet da, et ullteppe over knærne er god energiøkonomi….. Ellers et viktig tips; Ta for all del med ledningen til hjemmeladeren, den kan komme til nytte!

På 1.etappe trillet vi inn i Mosjøen etter 7 ladinger og fant en saktelader (22 kW) til bruk over natta, ellers benyttet vi hurtigladerne på 50 kW som innebar ca. 40 minutter lading opp til 80%.

 

Godt utstyrt med alle tenkelige RFID brikker hadde vi aldri problem med noen ladestasjon. Dunderlandsdalen slukte strøm, men her ligger ladestasjonene tett, og en fin, nyåpnet vei over Saltfjellet brakte oss trygt over til Saltdalen og ned mot Fauske.

Mange ladinger underveis høres irriterende ut, men en god pause og beinstrekk etter ca. 2 – 3 timers kjøring er bare hyggelig og riktig også for sjåføren.

Vi valgte den siste fergen (halv takst for el-biler!) fra Bodø over til Moskenes som ga en flott båttur over Vestfjorden mot en snøkledd Lofotvegg. Velsignet av et lokalt høytrykk ble båtturen en fin avslutning på 2. etappe til et helt korona-stengt og nedlukket Lofoten.

 

 

Vi senket milslukerskuldrene og tok oss god tid der vi fant folk som alle klaget over fraværet av turister. Men naturen var ikke stengt, og etter et par dager dro vi videre mot Vesterålen og Andøya.

Ladingen i Henningsvær kan du glemme, her har Easy Park en mikroskopisk og rådyr lader som koster flesk! Vesterålen er ukjent farvann for elbil-turister med et dårligere utbygd nett av ladestasjoner.

På Sortland er det flere ladestasjoner, men en liten gratis lader ytterst ute på kaia i Andenes reddet den siste del av turen. Et lite oppslag på veggen oppfordret til å vippse et tilskudd til fotballgruppa som betaling så da ble de 100 kroner rikere. Den nasjonale turistveien på utsiden av Andøya kan anbefales, ikke minst var de mange havørnene et flott skue der de seilte på vinden eller satt i fjæra med dagens fangst.

Les også


 

Med nesa vendt sørover var planen å ta kystriksveien, rv 17 sørover fra Saltstraumen, men da kom vi ikke uventet over på tynn is – hvor kan vi lade? Sprikende informasjon om tilgang til lading på strekningen over Glomfjord resulterte i en tryggere rute på E6 tilbake til Mo i Rana og så ut mot Sandnessjøen. For det var verdensarvområdet Vega som var målet. Her var det fritt for el-biler, men så er heller ikke avstandene så store. Med litt velvillig vegglading på en rorbu vi overnattet på, greide vi oss denne gangen også.

En stengt bro som krevde en flere mils omkjøring holdt på å ødelegge etappen mot Namsos så da lærte vi at en forhåndssjekk på trafikkmeldinger på vegvesen.no kanskje kunne være lurt.

 

Så var det prisen på denne ladbare moroa, da. Ladeutgiftene har vi ikke helt oversikt over ennå, men et overslag tilsier at drivstoffutgiftene ligger på ca. 50% av en tilsvarende fossilbil, så den miljøvennlige reisemåten er ikke lenger gratis. Faktisk så varierer prisen på lading en del mellom de ulike ladetilbudene, så om du er ekstra prisbevisst må du sjekke el-bilforeningens hjemmeside (https://elbil.no/hvem-er-billigst-pa-hurtiglading/). Men å oppleve Nord-Norge på en CO2 fri reisemåte med i alt 34 ladinger gir en god miljøsamvittighet og litt ekstra spenning på turen, bokstavelig talt!

Totalt 3700 km tilbakelagt på 10 dager.   

 

Hva er din reaksjon?
Forelsket
0
Ikke sikker
0
Liker
0
Supert
0
Tullete
0
Se Kommentarer (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

© 2019 HYTTEMAGASINET. ALLE RETTIGHETER RESERVERES.
Bla til toppen