Teknisk Ukeblad har vurdert 12 påstander om elbiler og forurensing. Her er noen av konklusjonene:
FEIL. Erfaringer tyder på at batteriene varer hele bilens levetid.
FEIL. Selv om en stor elbilpark kan gi visse lokale utfordringer, vil de samlet sett gi en liten økning i strømforbruket.
DELVIS RIKTIG. Vi eksporterer og importerer strøm. Men vi eksporterer langt mer strøm enn vi importerer. For hver kilowattime vi importerer, eksporterer vi fire. Den fysiske strømmen elbilene lader med, er i realiteten generert fra vannkraftverk i Norge.
KANSKJE. Det avhenger av hvor drivstoffeffektiv den gamle bilen er, og hvor
FEIL. Batteriene kan brukes på nytt, eller resirkuleres. Tilgangen til kasserte batterier er svært lav i dag, og batteriene har svært ulik utforming. Det er en viktig årsak til at resirkulering gjøres i liten skala.
RIKTIG. Biler med forbrenningsmotor står likevel for et større CO2- utslipp i et livsløpsperspektiv. Selv om elbilen kjører på «skitten EUstrøm », vil den totalt sett slippe ut 24 prosent mindre CO2 i levetiden enn den tilsvarende bensinbilen. Lades bilen med vannkraft, er forskjellen 64 prosent.
BÅDE OG. Elbilbatterier vokser ikke på trær. Selv om all utvinning av metaller isolert sett har en miljøkostnad, må denne kostnaden vurderes opp mot miljøkostnaden ved oljeutvinning og raffinering, og utvinning av metaller som brukes i biler med forbrenningsmotor.
Om jeg skal være ærlig lar jeg meg lett forvirre av rare navn på noe som burde være helt enkelt. Bilbransjen har en jobb å gjøre så vi slipper å forholde oss til sånt som «Schuko», «CHAdeMO» og «Combo/ CCS». Det er neppe gresk, men det virker sånn. På fossile biler oppgis motoreffekt i HK, mens tilsvarende i elbil-verden er kWh. Bilene i vår test har batterier fra 40 kWh til 100 kWh, og tilsvarer enkelt sagt størrelsen på drivstofftanken. Det tar kortere tid å lade et batteri på 40kWh enn et batteri på 100 kWh. Her er en forsøksvis litt enklere guide for deg som vurderer elbil.
Ja, du kan lade bilen med vanlig husholdningsstøpsel fra en kontakt hjemme eller på jobben. Men det går ganske sakte, og det kreves at stikkontakten er på egen kurs med egen jordfeilbryter type B. Stikkkontakt på egen kurs 10A fra veggen hjemme leverer ca. 2,3 kW i timen, og det betyr at det tar rundt 14 timer å lade et batteri på 40 kWt til 80 prosent. Det tar tid, men det får jobben gjort – og er du på hytta noen dager er det uansett uproblematisk. Kostnad: Stikkontaktpå egen kurs 10A med jordfeilbrytertype B kan koste deg ca. 5000 kroner. Husk alltid å benytte registrerte/autoriserte el. installatører.
Du kan (og bør) montere en veggboks hjemme. For å slippe å ta ut ladekabel fra bilen og koble til og fra hver morgen kan du investere i et ladeuttak med fastmontert kabel eller uttak for en elbilkontakt av det som kalles «type 2». De fleste elbiler leveres nå med denne løsningen. Ladeuttak gir mulighet for raskere lading hvis du for eksempel kan installere en egen kurs 15A eller 20A, og er uansett en mer robust og sikrere løsning enn vanlig stikkontakt. «Type 2» erstatter lading fra en vanlig stikkontakt hjemme hvis du har installert ladeboks, og på mange kommunale ladeplasser er det denne standarden som er vanlig. Flere og flere hurtigladestasjoner får nå denne pluggen, som kan lade opp til 43kW i timen.
Hurtigladestasjoner er der du fyller som slik du til nå har stoppet på bensinstasjoner. Her kan du fylle batteriet på en typisk elbil i løpet av en halvtime, det tar litt lenger tid i kaldt vær. I dag finnes det godt over 2200 hurtigladestasjoner i Norge, inkludert Tesla suplerladere. Men totalt kan du lade elbilen over 10 000 steder i Norge. Hurtigladere tilbyr gjerne 50 kW effekt. Hurtigladestasjoner har stort sett alle typer ladekabler fastmontert. Det betyr at du ikke trenger å ta med egen kabel. Å hurtiglade batteriet på elbiler som f.eks. Nissan Leaf eller BMW i3 fra 20 til 80 prosent tar fra 20 minutter til en halvtime.
Tesla-eiere kan lade på over 400 såkalte Super- Charger-stasjoner eksklusivt for Tesla-eiere. Model S og X kan fylle 400 kWt årlig før det tas betalt kr. 1,30 pr minutt.
Elbil- batterier har kort levetid, og er en tikkende utgiftsbombe.
Flere elbiler vil gi større behov for utbygging av kraftnettet.
Elbiler i Norge lades på skitten strøm fra kullkraft i Europa.
Det vil være bedre for miljøet å beholde fossilbilen lengre enn å gå til innkjøp av en ny elbil.
langt du kjører den. Bytter du ut en relativt ny bil med en ny elbil, vil du kunne bidra til større CO2-utslipp.
Elbilbatteriene er en tikkende miljøbombe.
Det slippes ut mye mer CO2 under produksjon av elbiler enn vanlige biler.
Produksjon av elbilbatterier er svært miljøskadelig.
LADESTANDARDER
RETT I VEGGEN/VANLIG STØPSEL
VEGGBOKS HJEMME
Kostnad: En veggboks kommer på ca. 15 000 kroner, avhengig av elektrikerarbeidet (gjennom vegger osv.) og kapasitet på el. anlegget. Husk alltid å benytte registrerte/autoriserte el. installatører.
HURTIGLADING
Kostnad: Prisen varierer, men veiledende fra kr. 2,50 pr minutt
TESLA SUPLERLADERE
Er elbilen miljøvennlig?

Previous Article
Next Article