



Tekst: Harriet Bjørnson Lampe Foto: Inger Mette Meling Kostveit
«Dudden» som hytta kalles ligger på Kätterødudden i Lervik, ca. 15 kilometer nord for Strømstad sentrum. Den er på ca. 150 kvm og stod ferdig i 2013. Eiendommen er på ca .0,7 mål hvorav ca. 40 meter grenser ned mot en smal bukt. Området er regulert av den svenske arkitekten Jan Dahlhielm og tidlige skisser av hytta er også tegnet av ham. Arkitekt Hans Biserød hos Make Arkitekter i Oslo overtok og fullførte arkitektarbeidet, men eierne Tone Lindemark og Sjur Krog Martinsen har selv vært svært deltagende og involvert både i hyttekroppens utforming og i selve byggeprosessen.
– Ja, vi hadde noen klare formeninger om hvordan hytta skulle se ut, hvilke funksjoner som skulle tilfredsstilles og ønsket naturlig nok å utnytte tomtens beskaffenhet på best mulig måte, forklarer Tone. Familien var også opptatt av at hyttebygget skulle føye seg inn i terrenget på en naturlig og harmonisk måte. I utgangspunktet lå det en føring i områdets reguleringsbestemmelser at samtlige hytter skulle være hvite og ha røde teglsteinstak.
– Det passet ikke helt inn i vår idé om en naturlig og terrengtilpasset hyttekropp, men da tegningene var klare så var det heldigvis ikke noe problemer med å få dem godkjent, sier den fornøyde hytteeieren.
Naturlig, terrengtilpasset, velfungerende og enkel. De fire stikkordene har praktisk talt fungert som en «mal» både for hyttekroppens utforming og dens plassering på tomten, men også for romløsninger, funksjoner og interiør. Materialene er gjennomgående holdt i det eieren betegner som «varige og vedlikeholdsfrie». Utvendig er hyttekroppen kledd med sibirsk lerk. De skrå takflatene er dekket med grå takpapp. Materialenes farger harmonerer godt med svabergene og den omkringliggende naturen. For at hyttekroppens volum også skulle skli inn i terrenget på best mulig måte ble det besluttet at den, bokstavelig talt, skulle være en integrert del av den store kollen som lå midt på eiendommen.
– Det var naturlig nok ikke den enkleste løsningen, men ved å sprenge vekk halvparten av kollen og plassere hytta inn mot den gjenstående delen oppnådde vi at taket på hyttekroppen flukter med knausen, forklarer Tone. Hyttas romløsning er preget av åpenhet. Og da snakker vi ikke bare om en åpen romløsning, men også om åpenhet mot naturen, skjærgården og havet. «Duddens» utforming og plassering er på mange måter inspirert av hvordan det ville være naturlig for oss mennesker å sette oss dersom vi ble plassert på en strandtomt med fin utsikt. Vi ville satt oss med ansiktet vendt mot solen, sjøen og utsikten, og med ryggen mot adkomstveien.
Arkitekten hadde idéen om terrassen skulle ligne baugen på et skip, og slik ble det.
«Dudden´s interiør er stilrent og lekkert. Interiørarkitekt Benedicte Arentz har vært rådgiver for materialvalg, farger og innredningsløsninger. Moderne design med rene linjer og en begrenset og velvalgt fargepalett fratar på ingen måte oppmerksomheten fra den unike beliggenheten og den flotte utsikten, snarere tvert imot. Både farger og materialer harmonerer så godt med naturen som åpenbarer seg utenfor de store vinduene at helhetsinntrykket løftes. Vegger i rå betong og gulv i gråpigmentert eik understreker uttrykket. Fargene er som hentet fra sandstranden og svabergene. Med unntak av kjøkkeninnredningen så er også de øvrige møblene holdt i lyse gråbeige valører.
– Vi ønsket et lett og luftig preg, men vi ville også ha inn litt spenst og dynamikk, sier Tone og forklarer med det hvorfor de har valgt å gi kjøkkeninnredningen en mørk grålilla fargenyanse. Kjøkkenet er tegnet av interiørarkitekten og laget på Aagaard snekkerverksted i Brumundal. Enkelte friske innslag av blått har også fått innpass.
Den gjestfrie familien gir forøvrig innpass til mer enn enkelte friske fargeinnslag. Dudden fylles ofte av venner og familie.
– Både hytta og interiøret er designet slik at det skal være både godt og enkelt å være her enten vi er mange eller to. Det skal også være greit for våre tre ungdommer å komme hit på egenhånd med sine venner, forklarer Tone.