8 hyttebiler i test

De fleste kjører bil til hytta, enten vi liker det eller ikke. Og fortsatt er de nok fortsatt i mindretall, de som velger el-bil for å transportere familie og pikk-pakk fra A til Å. Derfor har vi plukket ut 8 biler som representerer et tverrsnitt av hva som kan være naturlige valg når folk kjøper bil med hyttetur som ett av bruksområdene.

SUVer og crossovere er kommet for å bli, men fortsatt er Ola og Kari ihuga stasjonsvognkjøpere. Derfor er også Volvo V90 og VW Passat med i testen.

En mer tradisjonell biltest ville vektlagt detaljer vi ikke har vært SÅ opptatt av. Vi forutsetter at alle biler som selges over disk i 2017, har et hyggelig lavt drivstofforbruk. Vi tror ikke kampen står om hvor mange koppholdere du finner, og vi er definitivt ikke opptatt av hvor fort du flytter bilen fra 0-100 km/t. Kjører du bil til hytta er du uansett vant til å sitte i kø...

Derimot har vi vurdert hvordan bilene løser et transportbehov der bagasjerommet er fullt, der det sitter utålmodige barn og tenåringer i baksetet, og der sittekomforten kan være avgjørende når køen snegler seg fremover. Du skal slippe å lete etter terningkast – vi hadde gladelig delt ut en femmer til alle åtte dersom de hadde vært vurdert alene i sitt segment.

Vårt testpanel er ikke biljournalister til daglig, men vi var 5 sjåfører med til sammen massevis av erfaring bak rattet, også til og fra hytter.

Og, for å konkludere en smule aller først: Vi kunne levd med samtlige biler i denne testen. Litt avhengig av hvem vi er, og hvilken familiesituasjon vi befinner oss i, etterlater samtlige biler et sympatisk inntrykk. De har alle styrker og svakheter, så får det være opp til deg hva som er viktig.

Les hele testen i Hyttemagasinet 10/2017 – i salg fra 20.november-17.desember


VOLVO V90

Volvos nye modell skal fylle tomrommet etter V70 som har vært en kjempesuksess i Norge. Vår testmodell oser av eleganse og gjennomført raffinement. Det er ikke lenger snakk om å forsøke seg på premium-segmentet. Der er de definitivt allerede. Det sies jo at folk har det finere på hytta enn hjemme, men her er det altså snakk om å ha det finere i bilen enn på hytta.


VW PASSAT

Dette er en bil det er vanskelig å mislike. Det første som slår deg er et usedvanlig lekkert instrumentpanel. Min kollega utbryter: «fantastiske dashbordløsninger, og digital cockpit er kjempestilig!». Og uansett hvor irrelevant det var ble jeg aldri helt ferdig med å se på de analoge viserne som på digitalt vis svingte seg opp og ned på skjermen foran meg.


TOYOTA RAV4

I 2016 ble det solgt 4 775 Toyota RAV i Norge, og siden introduksjonen i 1994 har imponerende 45 390 biler funnet veien til norske eiere. RAV4 fremstår som litt grå og trist. Er den litt umoderne? Men du får med deg hele familien. De har god plass, og du får neppe overraskende verkstedbesøk.



NISSAN QASHQAI

Dette er en av to biler som ikke får med seg all bagasje i vår pakketest. Vi må sette igjen én koffert. Tanken går umiddelbart til den litt større modellen Qashqai +2, men den er gått ut av sortimentet. Så da blir dette en bil for barnløse par, eller kanskje en familie på 3 eller 4. Eller også med en helt nødvendig skiboks på taket.




SKODA KODIAQ

Her er det god plass, både foran og bak og i bagasjerommet. Vi har fått låne en 7-seter og har moro av å se hva det kan gi av plass. Svaret er: latterlig lite. Du drar IKKE på hytta med 7 i bilen, selv om baksetene også kan reguleres frem og tilbake. Kodiaq kommer uansett til å treffe det norske hyttemarkedet godt!


MITSUBISHI OUTLANDER

Outlander PHEV er angivelig Norges mest solgte ladbare hybrid, og det er lett å skjønne hvorfor. Den er hyggelig priset. Og den gir eierne billigere bilhold og ekstra trøkk i pedalen. Det kan den trenge. Den er stor og tung, men også stødig og trygg, og det er et godt poeng. Det er lett å tro at kjøperne er litt opp i årene, og at de har rast fra seg på veien.


OPEL MOKKA

Med foreldre i forsetet, barn i baksetet og bagasje til randen holder ikke Mokkaen helt mål, bokstavelig talt. Den er fortsatt lett å finne seg til rette i – ingen har egentlig dårlig plass, og det er behagelig god takhøyde. Pluss også for at Mokka leveres med forseteforlenger; det er faktisk viktig for storvokste sjåfører. Og fortsatt er den god å kjøre selv om vi får litt symaskinfølelse når motoren forsøker å skjerpe seg ved gasspådrag.



FORD KUGA

Kugaen er som en jaktbikkje som ivrer etter å komme seg av gårde. Jeg vil på tur - NÅ!! Ford har alltid skrytt av å ha de mest velkjørende bilene. Kritikerne har innvendt at dette er moro, så lenge det varer. Underforstått at kvaliteten ikke har vært helt optimal. Jeg har selv vært eier av et par Forder i årenes løp, og har ikke opplevd at bilene har stått tilbake for noe. Og Kugaen leverer uansett på kjøreopplevelse.

Stats read: 
357
Stats like: 
1